نور فلسطين
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

نور فلسطين

منتدى نور الهدى

الرئيسيةالبوابةأحدث الصورالتسجيلدخول

موضه الحجاب !

كاتب الموضوعرسالة
احمد المصرى1
مشرف
مشرف
احمد المصرى1

موضه الحجاب ! Empty
مُساهمةموضوع: موضه الحجاب !   موضه الحجاب ! Icon_minitimeالسبت يونيو 07, 2008 4:34 pm

بسم الله الرحمن الرحيم والصلاة والسلام على اشرف خلق الله وعل اله وصحبه الاخيار الابرار اللهم اجعلنا من ورائهم فى الجنة الموضوع الى حقول راى الى انا شايفه فيه ان فى بنات بتستخدم الحجاب موضه مش اكتر لا مقتنعه ولا بتعمل بيه هتى ولا محترمه الحجاب ومثل سيئ للدين والحجاب الكلام فى الموضوع ده يطول ومهما قولت مش حقدر انى اوضح الى بيحصل لكن احنا بنشوف حاجات بتعملها المحجبات تسى للحجاب وللدين مثلا محجبة وعامله مكياج كامل او محجبة ولابسه جينز على الحجاب وشعرها باين من الحجاب هل هو ده الحجاب وفى بنات بتستخدم الحجاب علشان تتجوز لان الشباب دلوقتى بتدور على البنات المحجبة يبقى تلبس الحجاب منظر وموضه مش اكتر او وحده مش عرفت تسرح شعرها كويس تلبس الحجاب اتقوا الله فى الحجاب وفى الدين كافية بقى نهدم فى الدين اكتر من كده لكن فى ناس ملتزمة وربنا يزيد من ايمانهم هو ايه الحجاب سنة ولا فرض الحجاب فرض بدليل قوله تعالى ( اذا سالتموهن متاعا فسالوهن من وراء حجاب) صدق الله العظيم لكن دلوقتى بنشوف امثال سيئة من الحجاب والنقاب انا حقولكم على موقف بنت منقبة مش محجبة قلعت النقاب ولبست جينز ومشيت مع واحد على البحر بعد ما كانت منقبة بعد وحده تانية ليه فين التربية فين القدوة فين الاب فين الام لازم نصلح نفسنا قبل ما نصلح غيرنا لازم بدل ما نعيب على المجتمع انه فاشل هو ايه المجتمع عبارة عن مجموعة من الناس مشتركين فى عادات معنية وتقاليد وبيئة وحدة
كل واحد قبل ما يقول لغيره صلح نفسك لازم نبدء احنا بانفسنا قال الامام الشافعى رحمه الله ( نعيب زمانا والعيب فينا وما لزمانا عيب سوانا )فعلا كل واحد بيعيب على غيره شايف عيوب غيره ومش شايف عيوب نفسه ومش عايز يغيره لازم يبقى فى تغيير داخلى علشان نقدر نغير الخارجى ياريت كل واحد يطبق ده على نفسه قبل ما يطبقه ويظلم غيره ياريت البنات ترجع عن الى بتعمله مش كل حاجة تقليد وموضه ولا فكرة جديدة ونجربها يبقى ليها حق الدول الاجنية تهدم فينا وانا كمان بنساعدهم بنهدم فى نفسنا بنفسنا الكلام مش كفاية لكن لازم يكون معاه عمل انا عارف ان كلامى ممكن يحاول ولو بجزء ضئيل ان يغير لكن اسئل الله العلى الكبير ان يهدينا لما يحبه ويرضاه ويهدى شبابنا وبناتنا لما يحبه ويرضاه قال تعالى ( كنتم خير امه اخرجت للناس تامرون بالمعرف وتنهون عن المنكر ) قال الحبيب ( اصحابى كالنجوم بايهم اقتديتم اهتديتم ) لازم نشوف الصحابة والسلف ونقتدى بيهم احنا مش حنقدر نوصل لدرجتهم ولا مكانتهم لكن نحاول نقتفى اثرهم سيدنا ابراهيم بن ادهم كان تابعى شاف الصحابة فى يوم من الايام كان نايم فى حديقة مر عليه شخص وهو نايم شاف حاجة غريبة جدا شاف حيه كبير او ثعبان فى فمها نرجس او ورد بتطرد الذباب من على وجه ابراهيم بن ادهم وهو نايم الرجل اتعجب حيه ماسكه ورد وبتطرد الذباب من وجه واحد نايم فسمع هاتف من خلفه : لا تعجب فان ولى الله ليس له عدوا الا ابليس . ازاى الناس دى وصلت للمكانة دى عملوا ايه واحنا عملنا ايه ولا كلام بنقراه وبس مش فى فعل حقيقى صحابى اخر كان عنده مرض فى قدمه الاطباء قالوا لازم تقطع رجلك لان السوس اكلها نصفها لو استنوا السوس حيكمل فى جسمه كله قال موافق انه يقطعوا رجله واحد حتتقطع رجله من غير بنج ولا مسكنات عرضوا عليه يشرب خمر علشان يسكر ومش يحس بالالم لكنه رفض قال لهم لو دخلت فى الصلاة اقطعوا رجلى حيصلى ويقطعوا رجله لانه حينشغل مع الله وينسى الى حوليه فعلا صلى وهو بيصلى قطعوا رجله لما خلص صلاة سالوه مش حسيت باى الم قال لا خشوع ايه مش اى خشوع واقف وحاسس هو واقف بين يدى مين وبيناجى مين الناس النهارده بتروح تصلى واول ما الامام يخلص يجرى علشان يخرج من باب المسجد الصلاة بقت تقليه على الناس فى النهاية حبيت انى اوضح ليكم شويه من الى احنا بنعمله اتمنى ان احنا نتغير الى الاحسن .

موضه الحجاب !
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-